Praktyczny przewodnik po ChatGPT: 30 sprawdzonych promptów wspierających aktywność akademicką (warsztat online)

W przełomowym czasie dynamicznego rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) kompetencje w zakresie efektywnego wykorzystania narzędzi, takich jak ChatGPT w środowisku akademickim, stają się kluczowymi kompetencjami przyszłości. Użyteczność treści generowanych przez ChatGPT w pracy naukowej i dydaktycznej zależy jednak ściśle od jakości stworzonych przez użytkownika instrukcji dla modelu. Umiejętność projektowania promptów (ang. prompt engineering) nie jest intuicyjna i wymaga od znajomości zasad skutecznej komunikacji z AI oraz zastosowania przemyślanej strategii, opartej na dowodach naukowych.

Udział w warsztacie, realizowanego według autorskiego programu szkoleniowego, poszerzy wiedzę i umiejętności uczestników w zakresie konstruowania promptów, oraz dostarczy im natychmiastowych, praktycznych rozwiązań w postaci 30 wzorców promptów sformułowanych jako gotowe do użycia formuły (Fundamental Contextual Statements, FCS), służące do wszechstronnego wsparcia w realizacji projektów naukowych i dydaktycznych, znacząco podnoszących jakość pracy akademickiej.
Uczestnicy warsztatu otrzymają 30 sprawdzonych wzorców promptów, gotowych do natychmiastowego użycia w codziennej pracy akademickiej. Prompty, dostępne zarówno w języku polskim, jak i angielskim, obejmą kluczowe obszary pracy akademickiej. W aspekcie działalności naukowej przygotowane prompty umożliwią szybką analizę literatury naukowej: przegląd, selekcję i identyfikację kluczowych publikacji, analizę treści oraz przyspieszą proces syntezy i konstruowania wniosków. Gotowe do użycia prompty ułatwią również komunikację naukową, ułatwiając dostosowanie treści do różnych grup odbiorców, wspierając zarówno współpracę interdyscyplinarną, jak i popularyzację nauki w sposób zrozumiały dla szerokiej publiczności. W kontekście aktywności dydaktycznej narzędzia te pomagają w tworzeniu treści, które aktywizują i angażują studentów w proces uczenia się. Umożliwiają m.in. łatwe i szybkie przygotowywanie materiałów dydaktycznych i zróżnicowanych form oceny studentów, zapewniając różnorodność i dostosowanie do poziomu poszczególnych grup i uczestników, odpowiadając na zmieniające się potrzeby edukacyjne. Uczestnicy po zakończeniu warsztatu otrzymają pocztą elektroniczną certyfikat potwierdzający ukończenie kursu.

Termin: 27 marca 2025, 10:00-15:00 (warsztat online).

Liczba godzin: 5 godzin z przerwą kawową.

Lokalizacja: warsztaty zdalne.

Grupa: do 30 osób.

Wykładowca: Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Joanna Gotlib-Małkowska

Cena: 799 zł netto (982,77 zł brutto). Pracownikom finansowanym przez instytucje naukowe (lub inne jednostki finansowane ze środków publicznych) przysługuje zwolnienie z VAT.

Metody płatności: przelew na konto.

Zagadnienia:

Autorski program szkolenia oparty na wynikach najnowszych badań naukowych w obszarze prompt engineering obejmuje szeroki wachlarz metod, które uczestnicy będą mogli testować podczas warsztatu i niezwłocznie zastosować w swojej działalności akademickiej.

  1. Podstawy inżynierii promptów:
    • Zasada GIGO (Garbage In, Garbage Out).
    • Efekty stosowania Naive prompting (Vanilla prompting).
    • Zasada działania Root prompts.
  2. Metody tworzenia promptów:
    • Zero-shot prompting.
    • One-shot prompting.
    • Few-shot prompting.
  3. Techniki doskonalenia promptów:
  4. Meta Prompt i łączenie wzorców promptów:
    • Łączenie wzorców promptów (Combining Prompt Patterns).
  5. Odwrotna inżynieria promptów:
  6. Role-playing prompting:
    • Programowanie ChatGPT do pełnienia różnych ról (np. badacz, dydaktyk, tutor, recenzent, student).
    • Symulowanie scenariuszy akademickich.
  7. Multipersona Prompting:
    • Modelowanie interakcji z wieloma perspektywami.
    • Symulacje interdyscyplinarnych debat naukowych.
  8. Audience Persona Prompting:
    • Tworzenie promptów dostosowanych do potrzeb specyficznych grup odbiorców:
  9. Megapersona Prompting:
    • Tworzenie promptów reprezentujących złożone populacje.
  10. Dostosowywanie stylu i tonu treści:
    • Writing Persona Prompting – tworzenie tekstów w różnorodnych konwencjach:
  11. Directional Stimulus Prompting:
    • Precyzyjne ukierunkowanie generowanych odpowiedzi na potrzeby badawcze.
  12. Essay-Compression Prompting:
    • Kompresja długich tekstów naukowych przy zachowaniu kluczowych informacji.

Cele kształcenia

Po ukończeniu warsztatu uczestniczki i uczestnicy będą:

  1. rozumieli podstawowe zasady inżynierii promptów, co umożliwi unikanie błędów w formułowaniu instrukcji do modelu ChatGPT,
  2. potrafili stosować techniki Zero-shot, One-shot i Few-shot Prompting, aby efektywnie generować treści w różnych kontekstach, od prostych po złożone analizy,
  3. znali zaawansowane techniki doskonalenia promptów, co zwiększy ich skuteczność w uzyskiwaniu trafnych odpowiedzi, od modeli opertych na algorytmach GenAI,
  4. umieli projektować meta prompty i łączyć różne wzorce promptów, co umożliwi optymalizację wyników w złożonych zadaniach,
  5. znali technikę Reverse Prompt Engineering, co pozwoli im lepiej rozumieć mechanizmy generowania odpowiedzi i skuteczniej dostosowywać zapytania do specyficznych potrzeb,
  6. wykorzystywali Role-Playing Prompting do symulacji przez ChatGPT różnych ról, co otwiera nowe możliwości w symulowaniu scenariuszy akademickich: zarówno naukowych, jak i dydaktycznych,
  7. projektowali prompty umożliwiające dostosowanie treści do specyficznych grup odbiorców, takich jak początkujący studenci, doświadczeni profesjonaliści czy szeroka publiczność (Audience Persona Prompting),
  8. stosowali techniki wspierające interdyscyplinarne analizy wymagające uwzględnienia różnych perspektyw, np. symulacji zespołów badawczych lub paneli ekspertów (Multipersona Prompting, Megapersona Prompting),
  9. potrafili dostosowywać styl i ton generowanych treści, co umożliwi im tworzenie tekstów naukowych, dydaktycznych i popularnonaukowych w różnych konwencjach (Writing Persona Prompting),
  10. stosowali zaawansowane techniki, aby precyzyjnie ukierunkować streszczanie publikacji naukowych, zwiększając trafność i adekwatność podsumowań (Directional-Stimulus Prompting),
  11. znali zaawansowaną metodę kompresji tekstów (Essay-Compression Prompting), pozwalającą kompresować długie teksty naukowe przy zachowaniu ich kluczowych informacji, co znacząco usprawni proces przetwarzania długich tekstów,
  12. korzystali z gotowych do zastosowania narzędzi w postaci różnorodnych wzorców promptów, które mogą natychmiast wykorzystać w codziennej pracy akademickiej: naukowej i dydaktycznej.

Dlaczego warto wziąć udział?

Udział w szkoleniu to wyjątkowa okazja, aby poznać nowoczesne i zaawansowane techniki pracy z modelami językowymi, które mogą znacząco usprawnić działalność akademicką i zawodową. Program oparty na najnowszych badaniach naukowych zapewnia nie tylko solidne podstawy teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne narzędzia, które uczestnicy będą mogli natychmiast zastosować w swojej codziennej pracy. Warsztaty umożliwią rozwinięcie umiejętności precyzyjnego formułowania zapytań, dostosowywania odpowiedzi do specyficznych potrzeb oraz efektywnego wykorzystania potencjału modeli takich jak ChatGPT w interdyscyplinarnych projektach badawczych, dydaktyce i innych obszarach. To szkolenie to nie tylko inwestycja w wiedzę, ale także szansa na zbudowanie przewagi w dynamicznie rozwijającym się świecie sztucznej inteligencji.

Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Joanna Gotlib-Małkowska

Profesor zwyczajny, nauczyciel akademicki, od 2002 roku związana z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, a od 2013 roku kierownik Zakładu Edukacji i Badań w Naukach o Zdrowiu Wydziału Nauk o Zdrowiu WUM. Kierownik wielu międzynarodowych projektów naukowych i dydaktycznych. Kierownik Projektu: „Innowacyjna Dydaktyka = Medycyna przyszłości: rozbudowa i unowocześnienie bazy dydaktycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w ramach KPO”.
Współpracuje z Fundacją Vital Strategies i Fundacją Bloomberg (USA), University of Murcia ( Hiszpania); Dublin City University (Irlandia); International Hellenic University (Grecja) oraz Urzędem Miasta St. Warszawy.

Wieloletnie doświadczenie dydaktyczne w zakresie prowadzenia zajęć dydaktycznych, m.in. z przedmiotów: Podstawy metodologii badań; Metodologia badań naukowych; Informacja naukowa; Rozpowszechnianie informacji naukowej, Planowanie i prowadzenie badań naukowych dla studentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Autorka wielu publikacji naukowych, w tym z obszaru wykorzystania ChatGPT w badaniach naukowych w medycynie i naukach o zdrowiu, publikowanych w międzynarodowym piśmiennictwie naukowym.
Pomysłodawczyni i realizatorka warsztatów z zakresu wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w działalności akademickiej dla studentów i nauczycieli akademickich Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

 

Data

27-03-2025
 

Udostępnij wydarzenie

Zapisz się do naszego Newslettera!
Zapisz się do naszego newslettera i otrzymaj 10% zniżki przy pierwszym zamówienia na jeden z naszych dwudniowych warsztatów, bieżące informacje dotyczące naszych produktów i usług oraz nowości ze świata bioinformatyki!
icon