Narzędzia sztucznej inteligencji (AI) wspierające pracę naukową (warsztat online)
Warsztat skupia się na roli, jaką sztuczna inteligencja odgrywa w procesie badawczym i publikacyjnym, oferując naukowcom nowoczesne narzędzia wspierające ich pracę. Podczas warsztatów uczestnicy zdobędą praktyczną wiedzę na temat wykorzystania technologii AI, takich jak GPT, w tworzeniu publikacji naukowych – od analizy literatury po pisanie artykułów badawczych. Dowiedzą się również, jak efektywnie korzystać z tych narzędzi, aby przyspieszyć proces przeglądania obszernej literatury naukowej, wyboru odpowiedniego czasopisma, przygotowania tekstu oraz tworzenia grafik.
Kurs obejmuje przegląd narzędzi sztucznej inteligencji z uwzględnieniem ich zalet i ograniczeń, a także praktyczne demonstracje zastosowania tych technologii w pracy naukowej. Uczestnicy zdobędą umiejętności rozwijania swoich kompetencji w zakresie tworzenia, analizowania oraz promowania badań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Kurs jest przeznaczony dla naukowców zainteresowanych publikowaniem w prestiżowych czasopismach, doskonaleniem metodologii badawczej oraz efektywnym zarządzaniem czasem. Będzie szczególnie wartościowy dla osób, które pragną szybciej i skuteczniej przygotowywać publikacje naukowe oraz promować swoje osiągnięcia.
Uczestnicy po zakończeniu warsztatu otrzymają pocztą elektroniczną certyfikat potwierdzający ukończenie kursu
Termin: 18 grudnia 2024, 11:00-16:00 (warsztat online).
Liczba godzin: 5 godzin z przerwą kawową.
Lokalizacja: warsztaty zdalne.
Grupa: do 30 osób.
Wykładowca: prof. UAM dr hab. Łukasz Smaga.
Cena: 595 zł netto (731,85 brutto). Pracownikom finansowanym przez instytucje naukowe (lub inne jednostki finansowane ze środków publicznych) przysługuje zwolnienie z VAT.
Metody płatności: przelew na konto.
Zagadnienia:
Wprowadzenie do dużych modeli językowych
Poznaj potencjał najnowszych modeli AI, np.: GPT, Gemini, Bielik.
Jak korzystać z AI, aby pracować szybciej, precyzyjniej i efektywniej? Przykładowo ChatGPT i Copilot.
Praktyczne przykłady zastosowań: od generowania treści po interakcję z danymi naukowymi.
GPT-o-preview i zaawansowane narzędzia AI dla naukowców
Eksploracja możliwości: Poznaj naukowy model GPT-o-preview, który wspiera tworzenie, analizę i interpretację danych.
Pluginy dostosowane do pracy badawczej. Przykładowo:
Math Mentor, Wolfram, Math Solver: rozwiązywanie problemów matematycznych i modelowanie.
Data Analyst: zaawansowana analiza danych i wizualizacje.
AI jako partner w wyszukiwaniu i interakcji z zasobami naukowymi
Przegląd literatury: Efektywne wyszukiwanie badań, kluczowych źródeł i trendów naukowych.
Dobór czasopisma: Zautomatyzowany dobór idealnego miejsca publikacji.
Interakcja z danymi: Czatowanie z plikami PDF i stronami internetowymi – szybka analiza treści.
Kompresja treści: Generowanie streszczeń artykułów, raportów i filmów.
Tworzenie transkrypcji i treści wizualnych: Jak przekształcać dane tekstowe w prezentacje wideo i odwrotnie.
Publikacje naukowe z AI: od pomysłu do druku
Proces pisania na wyższym poziomie:
Automatyczny skład tekstu, parafrazowanie i redakcja.
Tłumaczenia i korekta językowa dostosowana do wymagań czasopism.
Precyzyjne formatowanie cytowań i bibliografii.
Zasady czasopism co do wykorzystania AI i detektory AI.
Tworzenie prezentacji i grafik w kilka chwil dzięki AI
Prezentacje, które przyciągają uwagę: Jak przygotować poster lub slajdy w oparciu o dane naukowe.
Generowanie obrazów: Twórz grafiki i wizualizacje na podstawie opisu tekstowego.
AI w programowaniu i analizie danych – efektywne narzędzia dla badaczy
Kodowanie wspierane AI:
Automatyczne generowanie kodu i znajdowanie błędów.
Wyjaśnianie złożonych fragmentów kodu w zrozumiały sposób.
Praca z danymi:
Szybkie wczytywanie, czyszczenie i przekształcanie danych.
Zaawansowana analiza i tworzenie wniosków.
Cele kształcenia
Po kursie uczestnik będzie:
Znać potencjał najnowszych modeli AI oraz ich zastosowania w pracy naukowej.
Umieć efektywnie korzystać z narzędzi AI, takich jak ChatGPT, Copilot i pluginy badawcze, do rozwiązywania problemów i analizy danych.
Potrafić wykorzystywać AI w zadaniach praktycznych, takich jak generowanie treści, analiza danych, wizualizacje i modelowanie matematyczne.
Korzystać z zaawansowanych narzędzi do przeszukiwania literatury naukowej, analizy trendów oraz doboru odpowiednich czasopism do publikacji.
Stosować AI do szybkiego przetwarzania treści: streszczania artykułów, generowania transkrypcji, tworzenia prezentacji i przekształcania danych w formy wizualne.
Tworzyć profesjonalne materiały naukowe, w tym prezentacje, postery, grafiki i wykresy, wykorzystując opis tekstowy.
Znać zasady wykorzystania AI w publikacjach naukowych oraz korzystać z narzędzi do detekcji treści generowanych przez AI.
Podnosić jakość tekstów dzięki automatycznemu składowi, redakcji, parafrazowaniu, tłumaczeniom i korekcie językowej.
Formatować cytowania i bibliografię zgodnie z wymaganiami czasopism.
Efektywnie zarządzać danymi: wczytywać, czyścić, analizować i tworzyć wnioski przy użyciu narzędzi AI.
Generować kod, identyfikować błędy i zrozumiale wyjaśniać złożone fragmenty programistyczne przy wsparciu AI.
Znać nowoczesne zastosowania AI w badaniach i umieć wykorzystać je do zwiększenia efektywności pracy badawczej.
Prof. UAM dr hab. Łukasz Smaga
Profesor uczelni w Zakładzie Statystyki Matematycznej i Analizy Danych na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje naukowo w dziedzinach testowania hipotez statystycznych, analizy danych funkcjonalnych oraz teorii eksperymentu. Zajmuje się również zastosowaniami metod statystycznych, uczenia maszynowego i generatywnej sztucznej inteligencji w praktycznych zagadnieniach. Opublikował 60 artykułów naukowych w tym zakresie. Od wielu lat programuje w językach R i Python. Jest współautorem pięciu jego pakietów języka R dostępnych w repozytoriach CRAN i github. Doświadczony dydaktyk w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i jej zastosowań. Współpracuje m.in. z pracownikami National University of Singapore, TU Dortmund University, Otto von Guericke University Magdeburg, Texas Tech University, Shiga University, Politechniki Poznańskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.